فهرست مطالب

نشریه فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجید حیدری دلگرم، محمدرضا بمانیان*، مجتبی انصاری صفحات 1-13

    کل نگری جدید رویکردی است که با مشخص شدن ضعف های دیدگاه جزءنگر در تبیین مکانیکی جهان و با هدف برطرف کردن این نقاط ضعف به وجود آمده است. کل نگری جدید و کل نگری قدیم عموما دارای صفات یکسان شناخته می شوند اما پرسش اصلی این تحقیق آن است که معماری مبتنی بر نگاه های کل نگر جدید و قدیم چه مشابهت ها و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و میزان هم نوایی آنها تا چه اندازه است؟ فرضیه پژوهش حاضر بر این استوار است که اگرچه دیدگاه های کل نگر جدید و قدیم مشابهت هایی با یکدیگر دارند اما به نظر می رسد دقیقا یکی نیستند و به همین سبب معماری مبتنی بر آنها نیز متفاوت خواهد بود. این پژوهش با هدف روشن کردن نسبت کل نگری جدید با کل نگری قدیم انجام یافته است.مقایسه ی تطبیقی دو دیدگاه پس از استخراج محورها به کمک تحلیل مضمونی و روش دلفی، با استدلال منطقی صورت گرفته و مقایسه در سه بخش مبادی، عمل و ارتباط اندیشه و عمل انجام شده است. این سه محور سطح نظری، سطح میانی و سطح کاربردی را در نمونه ای از نگاه های کل نگر جدید و نمونه ای از نگاه های کل نگر پیش از مدرن مقایسه می کند. در سطح عملی ‏(کاربردی) نگاه طبایعی و نتایج آن در معماری ‏(به عنوان نمونه ای از اندیشه های کل نگر پیش از دوره ی مدرن) در کنار نظریه ی سالینگروس ‏(به همراه ریشه های آن در فیزیک نوین) از سهم نظر ارتباط درونی اجزای معماری، ارتباط معماری و محیط و ارتباط معماری و انسان با یکدیگر مقایسه شده اند. نتیجه به دست‏آمده نشانگر این امر است که کل نگری جدید بیش از آنکه هم نوا با کل نگری قدیم باشد، سنتی برآمده از جزءنگری مدرن است. نگاه طبایعی به عنوان یکی از دیدگاه های کل نگر قدیم برای مواردی که در ظاهر ارتباطی باهم ندارند، راهکار یکسانی ارایه می دهد. در حقیقت می توان نگاه طبایعی را شکلی تکمیل شده از «نظریه ای برای همه چیز» دانست که فیلسوفان کل نگر جدید آرزوی دستیابی به آن را دارند.

    کلیدواژگان: کل نگری، جزءنگری، نگاه طبایعی، معماری کل نگر، نظریه سالینگروس
  • قاسم مطلبی*، فرشته اسلامی، ثریا طاهری، سمیه گردی تختی، امین مهدوی صفحات 15-25

    امروزه جایگاه بین المللی شهر مشهد به عنوان یکی از قطب های مذهبی و فرهنگی جهان اسلام، ضرورت برجسته کردن حرم مطهر، توجه به بافت پیرامونی و در نتیجه ساماندهی آن را به روشنی نمایان می سازد. عدم توجه به احیا و ساماندهی این بافت می تواند سبب کاهش جذب گردشگر، جابجایی جمعیت ساکن، رکود وضعیت اقتصادی و مهمتر از همه، از بین رفتن هویت و نقش مذهبی- فرهنگی آن گردد. در مقابل آشکار است که افزایش کیفیت معنایی و بصری عرصه های شهری می تواند عامل مهمی در جذب گردشگران مذهبی از سرتاسر نقاط جهان به شهر مشهد و همچنین حفظ ابعاد هویتی و خاطره ای نزد ساکنین و زوار محلی باشد.در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده تا به این پرسش که کدام یک از ابعاد ادراک محیط حرم درگذر زمان دستخوش تغییر شده ، پاسخ داده شود. قلمرو مکانی این پژوهش خیابان های منتهی به حرم بوده و در تحقق آن از راهبرد اسنادی و پیمایش اجتماعی استفاده شده است. تاکید این جستار بر تغییر وجوه معنایی ادراک منظر بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) درگذر زمان بوده و ارزیابی آن در ابعاد شناختی، احساسی، تفسیری و ارزش‏گذاری انجام یافته است. تعداد اعضای نمونه مرحله نظرسنجی 105 نفر می باشد که به روش تصادفی انتخاب و پرسش نامه ای شامل سوالات باز و بسته میان آنان توزیع شده؛ همچنین تحلیل داده ها با استخراج ضریب رگرسیون میان متغیرهای مستقل و وابسته در نرم افزار SPSS 16 و Exel ارزیابی گردیده است.نتایج نشان می دهند که به سبب ظرفیت پایین بافت کنونی پیرامون حرم، بیشترین تاثیر بر تمایل افراد به تغییر محیط به ترتیب متوجه بعد شناختی، تفسیری، ارزشی و در نهایت بعد احساسی است که این نشان دهنده عدم توجه به ابعاد ادراکی، معنایی و به ویژه در بعد شناختی است که در معنادار شدن بیشتر محیط کمک موثری می نماید.

    کلیدواژگان: ادراک، معنا، هویت، حرم مطهر امام رضا (ع)
  • مهدی محمدزاده*، مریم مسینه اصل صفحات 27-45

    نقاشی مکتب هرات به دلیل توجه خاص به انسان و محیط زندگی وی، به وفور از عناصر معماری استفاده کرده است. معماری در نقاشی مکتب هرات عنصری است که در فضای نگاره گسترده شده و به ساختار آن نظم می دهد و جایگاهی مناسب برای حضور شخصیت های نگاره می آفریند. مقاله حاضر در نظر دارد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ضمن بررسی عناصر معماری در مکتب نگارگری هرات به این سوال اصلی پاسخ دهد که عناصر معماری چه جایگاهی در نقاشی مکتب هرات داشته و نقش آنها در ساختار تجسمی آثار چگونه بوده است؟ نمونه های مطالعاتی تحقیق از میان آثار برجسته دو دوره آغازین و پسین نگارگری تیموری انتخاب شده اند. نتایج حاصل نشان می دهد که ترسیم عناصر معماری در نگاره ها از ابتدایی ترین حالت آن که فقط شامل نمایی از یک بنا بوده، آغاز و رفته رفته تکمیل شده تا در نگارگری مکتب هرات به اوج تکامل خود رسیده است و بر مبنای نتایج این تحقیق، تبدیل به فضایی زنده و پویا گشته که ساختار ترکیب بندی کلی را تحت تاثیر قرار داده است. نوعی عمق نمایی ویژه به مدد عناصر معماری و نیز استفاده مکرر از تغییر زاویه دید و نمایش هم زمان فضاهای مختلف یک بنا از ویژگی های مکتب تیموری می باشد. بناهای تصویر شده در مکتب هرات شامل طیف وسیعی از بناهای مذهبی همچون مسجد تا بناهای مدنی نظیر استحکامات نظامی و حمام می باشد. تحولات حاصل از کادربندی و پلان بندی در نگاره، گسترش پهنای دید، واقعی تر شدن نحوه دید به معماری، به کار بردن جزییات و تزیینات در سطوح معماری و تغییر در سلیقه انتخاب متون مصور شده، از عواملی است که نگارگری مکتب هرات را در نمایش معماری به پختگی رسانده است و جنبه کاربردی تری را در صفحه بدان بخشیده است. مقایسه ی انواع بنا در دو مرحله ی پیشین و پسین مکتب هرات نشانگر این موضوع است که نقاشی تیموری به چه بخشی از عناصر معماری توجه بیشتری نموده است.

    کلیدواژگان: معماری، نگارگری، مکتب هرات، عناصر معماری، ترکیب بندی نگارگری
  • احد نژادابراهیمی*، مینو قره بگلو، امیرحسین فرشچیان صفحات 47-62

    مسئله تعامل اجتماعی در اندیشه غربی، به مکان های جمعی در جامعه وابسته است و دلیل توجه به مکان های شهری- جمعی از جمله خیابان ها، مراکز عمومی، میدان ها و دیگر موارد شهری- معماری، نشات یافته از این مبانی است. تعریف تعامل اجتماعی در معماری غربی همگام با مکان جمعی شهری بوده و موجب شکل گیری نگرش های متفاوت در ایجاد این مکان ها و معماری آنها در مطالعه تطبیقی با اندیشه اسلامی شده است. یافتن مبانی فکری مفهوم تعامل اجتماعی در اندیشه اسلامی و نوع ویژگی های این مکان معماری، هدف اصلی این پژوهش است. نوع نگرش در این بحث واکاوی اساسی بحث تعامل اجتماعی از منظر فلسفه اسلامی و یافتن پاسخ این پرسش است که مبانی فکری محققان و اندیشمندان جامعه اسلامی در خصوص تعامل اجتماعی متاثر از چه چیزی بوده و در نهایت مبانی فکری شکل گیری مکان تعامل اجتماعی از منظر اسلام چیست. این تحقیق از نوع پژوهش های بنیادی- نظری است که به روش استنادی و استدلال منطقی پژوهش شده است. درک و تفهیم ارزش ها و مفاهیم برآمده از اندیشه اسلامی و رسیدن و استنباط اصولی که در نهایت عمل رفتاری را به همراه دارد، در خصوص مبانی نظری مکان تعامل اجتماعی از یافته های اساسی این تحقیق با توجه به اصول و نصایح موجود در منابع مطالعاتی اسلامی و اندیشه دانشمندان و محققان حوزه اندیشه اسلامی است. در ابتدا ارزش های معرفی و شناسایی شده توسط فرد و جامعه مقبول واقع گردیده و سپس از ناحیه نصایح و اصول دینی با توجه به نوع رایحه زندگی متصل به مولفه های دینی در اجتماع، سنجیده و اصول یابی شده و سرانجام با توجه به محرز شدن این اصول به عنوان رفتاری عملی از جانب همان فرد و جامعه احراز می گردد. خانه و خانواده در مفهوم معماری اسلامی آغازگر تعامل اجتماعی است که در پرتو آن می توان به جامعه صالح که غایت آن مکان تعامل اجتماع است، رسید. این موضوعات در مکان معماری به واسطه فضاسازی های داخلی، مرکزیت قرار دادن فعالیت های خانواده در فضای اصلی و روابط و اختصاص دادن فضاهای گردشی- حرکتی با توجه به برخوردهای چهره به چهره قوی امکان پذیر می باشد که نمونه هایی از عمل به ویژگی های برآمده از اندیشه اسلامی در تعامل اجتماعی می باشند.

    کلیدواژگان: اندیشه اسلامی، تعامل اجتماعی، مکان
  • یحیی نوریان*، محمدحسین کسرایی صفحات 63-75

    گره اسلامی یکی از الگوهای هندسی مشهور در هنر و معماری اسلامی است که به دلیل پیچیدگی در ترسیم و گستردگی الگوها، در نزد معماران اسلامی فنی مهم و در نزد مستشرقین و پژوهشگران هنر اسلامی امری ناشناخته بوده است. با وجود اسناد مکتوب و آثار به جامانده از سنت معماری اسلامی- به دلیل ناآشنایی پژوهشگران غربی با اسناد به جامانده- در سده اخیر تلاش هایی برای باز اختراع روش های ترسیم گره های اسلامی از سوی برخی پژوهشگران غربی صورت گرفته که منجر به تعریف روش های گوناگون ترسیم و طراحی گره های اسلامی با تکیه بر ویژگی های متعدد این الگوها شده است.سوال تحقیق آن است که چه اختلافی میان روش های معاصر و نمونه های سنتی با توجه ویژه به کاربرد معاصر گره ها وجود دارد؟ زیرا این روش ها با وجود تلاش برای ارایه الگوی جامع از ترسیم گره های اسلامی، به نتایج متفاوتی از گره های سنتی اسلامی می رسند که توجه به کاربردهای ویژه در معماری نظیر تاثیرات انحنای بستر بر هندسه ی گره های ترسیمی، به آشکاری این اختلافات کمک می کند. در این مقاله با بررسی هر یک از روش های سنتی و معاصر ترسیم گره های اسلامی و تحلیل تفاوت موجود میان الگوهای سنتی و معاصر در توجه به هندسه ی بستر در گره سازی با استفاده از روش های تحلیلی- توصیفی هندسی، به توضیح مفهوم چندزمینه گی و گونه ی گره های دست گردان در گره سازی سنتی به عنوان خصوصیتی منحصربه فرد در الگوهای کهن گره سازی اسلامی، دست می یابیم و مشخص می شود که این مفهوم در راهبرد معماران سنتی برای توجه به زمینه و طراحی یک گره مختص بستری خاص بوده است. این مهم در کاربرد گره های اسلامی در سطوح منحنی و با توجه به بسترهای غیرمسطح بهتر شناسایی می گردد. به این ترتیب به کار بردن گره سازی اسلامی در معماری معاصر زمانی می تواند به عنوان امتداد سنت گره سازی سنتی تلقی گردد که روش های موجود در راهبرد چندزمینه گی به کمک طراحی گره های اسلامی بیاید.

    کلیدواژگان: گره دست گردان، چندزمینه گی، گره سازی، گره اسلامی، معماری سنتی
  • ندا ناصری، کورش مومنی*، محمدامیر کاکی زاده، بهزاد وثیق صفحات 77-92

    محرمیت یکی از ارکان اصلی معماری اسلامی است که هم قرآن و هم سخنان اهل بیت، رعایت آن را در خانه امری مهم و لازمه ی رسیدن به آرامش خانواده برشمرده اند. در خانه های بناشده در دوران اسلامی، این اصل باارزش معماری به خوبی رعایت شده اما متاسفانه امروزه در ساختن خانه ها نادیده گرفته می شود؛ بنابراین بررسی خانه های سنتی که اصل محرمیت در آنها رعایت شده می تواند راهگشای معماران در بازشناسی و به کارگیری این اصل در معماری مسکن باشد. سلسله مراتب ورودی که از عوامل ایجاد محرمیت در خانه ها بوده است؛ نشات گرفته از اعتقادات مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و برخی عوامل دیگر است که تابه حال بدان پرداخته نشده است. بسته به همین عوامل، این سلسله مراتب طولانی تر و یا کوتاه تر می شده است. بافت تاریخی شهر بوشهر یکی از مناطقی است که این اصل در آن به خوبی رعایت شده است. بر همین اصل این نوشتار سعی دارد که به بررسی سلسله مراتب محرمیت در ورودی خانه های تاریخی شهر بوشهر بپردازد و مقایسه ای میان سلسله مراتب ورودی خانه ها و ارتباط آن با شغل مالکان بناها صورت دهد. این تحقیق با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است و در آن به ارایه ی تعاریف و مصادیق رعایت اصل محرمیت در اسلام، با استفاده از منابع کتابخانه ای و مقالات معتبر و بررسی خانه های شهر بوشهر با مشاهده مستقیم از بنا، به کارگیری نقشه ها و مصاحبه حضوری از افراد بومی و متخصص پرداخته شده است. با بررسی یافته های این تحقیق مشخص گردید که شغل و سطح اجتماعی افراد در شکل‏ گیری سلسله مراتب ورودی خانه های قجری مالکان مسلمان بوشهر، تاثیرگذار بوده است. بدین‏گونه که خانه ی صاحبان مشاغل ریاستی به دلیل رفت وآمد مکرر کارگزاران مهم دولتی، بیشترین میزان سلسله مراتب محرمیت را دارند، در مرتبه بعدی خانه های تجار و طبیبان شهر قرار می گیرند که به دلیل رفت وآمد زیاد خریداران و مردم عادی، از سطح محرمیت نسبتا زیادی برخوردار هستند و در سطوح پایین تر که افراد دارای مشاغل کارمندی و با سطح اجتماعی متوسط را شامل می شود، با کمترین میزان سلسله مراتب محرمیت در میان خانه های مورد بررسی روبرو هستیم.

    کلیدواژگان: محرمیت، سلسله مراتب، شغل و سطح اجتماعی، خانه های تاریخی بوشهر، فضای ورودی
|
  • Majid Heydari Delgarm, MohammadReza Bemanian*, Mojtaba Ansari Pages 1-13

    Modern holism is an approach which tries to cover weaknesses of atomism in mechanically describing the world. Modern and pre-modern holisms are generally conceived to be similar. This paper mainly seeks to find if there is any similarity between architecture based on modern and pre-modern holism and, if yes, to what extent should we seek their similarities and differences. The hypothesis is that even though there are similarities between modern and pre-modern holisms, they are not totally homogenous, and as a result, the architecture arising from these theoretical frameworks is different. Studying the two theoretical frameworks is based on themes and parameters extracted by using thematic analysis, logical thinking, and Delphi methods. The comparison has been carried out in three layers of metaphysical bases, relation of theory and praxis and practice itself. These three layers are theoretical, practical, and intermediate ones which are investigated in a modern and pre-modern case of holistic frameworks. In the practical layer Humoral theory and its results in architecture (as a sample of pre-modern holism) is compared to Salingaros’ theory (along with its roots in modern physics) considering internal relation of architectural components, relation of architecture to environment, and to human being. The results show that modern holism is a new synthesis of modern atomism rather than being homogenous to pre-modern holism. Humoral theory as an example of pre-modern holism suggests similar solutions for cases not similar in modern viewpoints. It could be suggested that humoral theory has properties of to-be-discovered “theory of everything” in modern physics. Humoral theory, looks for equilibrium and converting human being into a universe, but modern physics, along with other modern disciplines, tries to understand the phenomena and provide predictions in order to gain control over them. Humoral theory, furthermore, generates a vocabulary understood by public and scientists of diverse disciplines, but modern physics is based on mathematics and usually far away from everyday experiences. In modern framework of sciences, disciplines are connected posteriori and by the means of inter-disciplines. General homogeneity of humoral theory along with the norm of equilibrium which is woven within it, makes it suitable to be used in architecture and thus making an architectural theory out of it which, more than positive propositions, needs normative ones. On the other hand, since in modern physics, there is a lack of normative propositions, Salingaros adds intermediate norms to use physics in an architectural theory. These intermediate propositions are not derived from modern physics, but Salingaros theory is largely affected by them to an extent which the relation of his theory with modern physics gets vague. Ultimately, the only similarity that Salingaros manages to keep between modern physics and his theory is the presence of timeless and placeless dictums. These guide Salingaros to denying the importance of culture and period on beauty. But in humoral theory, time and place themselves have humoral properties and architectural advises are recommended considering them and other parameters, including human being, environment, and material

    Keywords: Holism, Atomism, Humoral Approach, Holistic Architecture, Salingaros Theory
  • Qasem Motalebi*, Fereshteh Eslami, Sorayya Taheri, Somayye Gordi Takhti, Amin Mahdavi Pages 15-25

    With respect to today's international standing of the religious city of Mashhad in the Islamic world, we need to highlight the shrine, according to surrounding context in order to manifest its organization. Lack of attention to the restoration and reorganization of the city texture may reduce tourism, population displacement, economic recession and, above all, the loss of cultural identity and its religious role. While increasing visual quality and sense of urban areas can be an important factor in attracting religious tourists and pilgrims from all over the world to the holy city of Mashhad, maintaining aspects of identity and memory of the local residents and visitors is of prime importance. It seems that change over time can lead to changes in the surrounding and conceptual and visual aspects of the landscape around the shrine of Imam Reza (AS). It seems that the main cause of changes in various aspects is an attempt to reduce the distance from the shrine and its spiritual atmosphere. In fact, we try to answer the questions about the dimensions of perception that have changed over time.This article focuses on the aspects of meaning in terms of texture perception about the shrine of Imam Reza (AS) in which, during the passage of time, the perception of meaning in parts of cognition, emotion, and interpretation and valuation assessment have been changed. To prove this hypothesis, this study examines the changes in the streets leading to the shrine. The study uses social documentary and survey research methods. 105 people are randomly selected and a questionnaire including open and closed questions have been distributed among them. SPSS and Excel Data analysis softwares are used to analyze the data. First, The Pearson correlation test showed a significant relationship between the dependent and independent variables. The correlation between the dependent variable to the independent variables with Sig. <0.05 is a meaningful relationship. The regression coefficient between independent and dependent variables were extracted and evaluated. The results show that texture around the holy shrine (The most prominent texture in Mashhad) has lost his physical capacity to perceive the meaning of place as a shrine. More than 80% of the respondents of this study believe that the texture around the shrine needs to be changed. The highest regression coefficient = -0.493 and -0.255 show that corresponds thinks that the visual axis of the shrine should be maintained at the present time. So it can be concluded that the mostly changed perception over time is in the cognitive dimension (index of temples in the surrounding texture). Due to the low capacity of the current context surrounding the shrine, cognitive, interpretation, emotion and value perceptions reflect a lack of attention to perceptual dimensions of meaning in architecture.

    Keywords: perception, Identity, the holy shrine of Imam Reza (AS), Mashhad
  • Mehdi Mohammadzadeh*, Maryam Mesineh Asl Pages 27-45

    Due to its special respect to human being and his living environment, the Herat School has used plethora of architectural elements. Architecture in the Herat School is an element, spread in the space of miniature, in order to arrange the structure and create an appropriate position for the characters of miniature. What is revealed in the present study is the development of architectural elements and their influence on the structure of the artworks which have been investigated using an expression-analytic method. The effect of architectural elements have never been constant throughout the history; starting with a bare facade of a building and improving gradually to an evolutionary state in miniatures of the  School which has been converted to an alive and dynamic space, affecting the entire structure of the composition, as included in this study. The experimental elements of the current study have been selected from the artworks of early and late eras of Timurid miniatures. A particular perspective by the help of the architectural elements along with a frequently changing point of view and simultaneous illustration of several spaces of a building are the main characteristics of Timurid miniatures. Buildings demonstrated in Timurid miniatures include a vast spectrum from religious buildings such as mosques to civil ones like martial constructions and bathhouses, which have been deliberately selected to have the elements of the architectural factors, highlighted in two various time and chronological viewpoints; before the  School and after it.To consider the elements of the Herat School in comparison with the previous approaches is a proper way to realize the importance of the appropriate position for the characters of the miniature. There are some significant aspects in Herat School which have turned it into a more practical school. The factors can be summarized as having special abundance, having proper vision to architectural aspects, having the special details of the architecture, increasing the vision domination, and setting proper frames. Comparing different structures before and after the Herat School reveals that Timurid miniature has drawn special attention over some specific aspects.
    The significant religious factors which can be considered in the architectural structures of the mosques are the specific domes and the fantastic miniature of the walls and floors. On the other hand, the spectrum of the non- religious structures could even be probed from miniature viewpoint. In non-religious structures, inspired by external factors, the design of the characters as well as the floor artworks have had a great impact on the colors which had been chosen to have the pattern of these structures and to highlight the dominant role of the architecture in the artworks of the non-religious structures. Consequently, minaturing has had a special position in the artworks of the structures which could be scrutinized after and before the Herat School.

    Keywords: Architecture, Miniature, Herat Painting, Architectural Elements, Composition of Miniature
  • Ahad Nejad Ebrahimi*, Minou Gharabaglou, AmirHossein Farshchian Pages 47-62

    In its conceptual meaning, Social Interaction, as a mean of connecting individuals in a society, is defined differently in the realm of Sociology. In this respect, the effective status of social interactions in the formation of proper social relations is shown in Architecture. The benefits of this status include cooperation to achieve active-public profit and its results, the development of participation, trust and cohesion in the society, and the improvement of relations between people and groups. Social interaction in western notion is bound to public places in the society, the reason why public places such as streets, recreation centers, and other urban architectures are paid a lot of attention. The definition of social interaction in western architecture is in line with an urban public place which has resulted in different attitudes in the formation and architecture of such places, compared to Islamic thought.The principles of designing social interaction places in architecture apply to issues like the formation of the place, the values which complement the lives of people in Islamic cities and the special functional-behavioral codes that assess the degree of success in consensus around Islamic thought. The understanding of values and concepts derived from Islamic thought in order to achieve a basic understanding which, in the end, leads to action is among the principles of social interaction place in Islamic thought. First the values are introduced to and accepted by the society. Then, these values are assessed on the basis of religious codes that are spread in communities, and, finally, converted into behaviour on the part of the people.  Western thought focuses on social interaction in a larger layer of the society that is social spaces and, to achieve this, tries to attract people to such spaces. A proper social interaction in this doctrine is the result of the congregation of people in public urban spaces.Islam introduces the family as the first and most important basis for the formation of social interaction, where this interaction starts from individual members of the family and gradually spreads towards the society. Notions such as Axiology, Ethology, family events, special spaces for the elderly, the adjacency of the main space with semi-private spaces, guest issues, and other principles of social interaction spaces are evident in Islamic society. In a hierarchically complementing fashion, these principles stabilize the process of interaction in Islamic society through special social procedures. The architectural place of a Muslim architect attempts to reach Islamic values in social interactions and solid relationships of the people in the society. Islamic city shelters its members by a constructive and pleasant concept called social interactions.

    Keywords: Islamic Thought, Social Interaction, Places of Social Interaction, Social Interaction Features
  • Yahya Nourian*, MohammadHossein Kasraei Pages 63-75

    Islamic Greh (Knot) is known as one of the significant geometric patterns in Islamic art and architecture. Because of the complexity of drawing, Greh is considered a prominent and complicated technique and an unknown subject in both artists and orientalist’s points of view. Grehs have been used as decoration in Islamic cultures for over a thousand years, yet have not still lost their attractiveness. Aside from its beauty, many historians and architects are interested in finding the mathematical and geometrical aspects of Greh. Regardless of some old books and documents which introduce the methods of drawing of Greh, many contemporary western researchers have attempted to reinvent their own new methods for drawing Greh. These new methods lead to establish a novel comprehensive insight to understand, draw and use Greh, presenting different results in comparison to traditional methods. The main concern of this paper is to enlighten the differences between traditional and modern methods, based on their applications. These differences could be distinguished well by looking at examples such as those Grehs that are embedded on a curved surface.In this paper, we provide a comparison between traditional and contemporary methods for drawing Grehs. This comparison reveals that the main feature of traditional method is drawing Grehs according to the geometry of the surface on which they are embedded. This notion is called Chand-Zaminegi in Persian that could be explained by introducing Dast-Gardan Grehs which are impossible to be drawn via modern methods. Unlike common Grehs –which are drawn based on an interactive basic unit- Dast-Gardan is constructed according to the form and shape of the surface, so the measurement and shape of the surface alter the process of its design. Dast-Gardan patterns have been used to materialize the geometric order on a complicated surface like a curved-surface. If Greh is designed and produced by considering Chand-Zaminegi approach, it could be the extension of the traditional method.This paper consists of six main sections. The first section is an introduction and the second one presents a comprehensive definition of Greh based on documents, books and also lessons taught by some Iranian professional artisans who inherited their profession from their ancestors. The third section introduces the various traditional methods for drawing Greh. This section also describes a sample which shows step-by-step procedures for generating a typical Greh by traditional approaches.  The fourth Section studies modern drawing methods and categorizes all contemporary efforts in seven types. The fifth section is allocated to explain the distinction between traditional and modern methods. For these purposes, some traditional terms like Chand-Zaminegi and Dast-Gardan patterns are introduced. The paper provides a conclusion in section six by explaining the results and suggesting some opportunities for future work

    Keywords: Dast-Gardan, Chand-Zaminegi, Greh, Islamic Patterns, Traditional Architecture
  • Neda Naseri, Kourosh Momeni*, MohammadAmir Kakizadeh, Behzad Vasiq Pages 77-92

    Privacy is one of the basic principles of Islamic architecture. Islamic texts like Quran and Hadiths indicate that privacy is an important subject in the house which provides peace for the family. The houses that are built in Islamic era represent this principle, but unfortunately, this important architectural principle is nowadays ignored in houses. Therefore, reviewing the privacy principle in the traditional houses can help the architects recognize and apply it in houses. The entrance hierarchy, which is based on several factors such as religious, cultural, social, etc., is one of the elements to create the privacy in houses. It seems that this hierarchy in Bushehr’s houses is due to other factors that have not been investigated before. This article tries to discuss these points: the meaning of privacy hierarchy, reviewing the privacy hierarchy in the entrance of Bushehr historical houses, and its relation with the homeowner’s job. So in this article, the theory of hierarchy of privacy in Islam has been used by library resources, articles and internet sites and the traditional houses of Bushehr are studied by using interviews with experts, direct observation, and the documents that have remained from these houses. The results show that the occupation of Muslim home owners of Bushehr has influenced the entrance hierarchy in buildings. So the houses of important governmental people had the highest hierarchy privacy due to their relations with important people. Doctors and businessmen’s homes had a relatively high level of privacy due to their relations with customers and ordinary people. The homes of people with office jobs and normal social level had the lowest hierarchy privacy among the homes that were surveyed. Thus it can be said that, based on a Muslim owner’s job, the amount of privacy hierarchy had been different which are classified into three different types. The first type; the entrance was located at the corner of the house plan as of the businessmen and doctors’ houses. Due to a high number of visiting people, the entrance was designed with high privacy level and no direct visibility into the house. In some cases, for men’s trade affairs, there was a room whose entrance was located in the first vestibule of the house.The second type; the entrance of these houses was located on one side of the house plan. It opened to the courtyard with less hierarchy than the previous type. It just contained a corridor because few unfamiliar people visited these houses which belonged to the governmental office workers. The third type; these houses had two separate entrances and belonged to important people (such as consuls, mayors, sheriffs, etc.). The house and office of these people were combined in one complex. Because important governmental people visited these houses, two entrances were created to separate the private and public sections of the house.

    Keywords: Privacy Hierarchy, Bushehr’s Traditional Houses, Entrance Spaces, Occupation